En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Chili – Min heta favorit (VARNING: Den är beroendeframkallande)

Den här chilin är LEGENDARISK och den bästa i sitt slag om man ska tro på min kära pojkvän. Jag tycker själv att jag provat mig fram tillräckligt många gånger för att göra den perfekt och precis så jag vill ha den. I våras fick jag ytterligare inspiration när vi var på en Texas-Chili utställning/tävling på söder, där fick vi pröva på alla möjliga olika varianter – vegetariska alternativ, heta, milda, varianter med kyckling osv.

Jag gör min Chili med lite olika chilifrukter för att få den rätta heta känslan. Chilin kommer till sin fulla rätt tillsammans med tillbehör som riven ostkesella-fil, avokado, svarta bönor, hackad koriander, rödlök, tärnad tomat, machésallad och majs. Gillar man carbs kan man servera med pita bröd eller tortillachips.

6 port

Tillagningstid: Så länge som möjligt, gör gärna dagen före servering. Men MINST 6 timmar koktid

Ingredienser:

2 kg högrev, skuren i mindre bitar
140 g bacon
2 st gula lökar
1 hel vitlök
1 st piri-piri chili
1 st torkad chipotlechili
1 st röd chili

1 st liten habanerochili

1 msk spiskummin
svartpeppar & kryddpeppar
1 msk oregano
2 st 33 cl flaskor öl (gärna mörk)
några droppar liquid smoke (från texas longhorn)
salt

Till servering:

1 röd lök 
riven ost 
avokado
tomater
koriander
machésallad
svarta bönor
kesella-fil

Gör så här:

1. Hacka gullök och bacon och skär högreven i mindre bitar
2. Stek köttet, löken och bacon i en gjutjärnsgryta tills det tar lite färg, salta och peppra
3. Pressa ner klyftorna från en hel vitlök
4. Tillsätt spiskummin, salt, hackad chili, oregano
5. Häll på öl tills det täcker köttet och låt puttra under lock på svag värme tills köttet kokat sönder och vätskan kokat in (det tar några timmar, gör därför gärna dagen före servering)

När köttet fallit isär och vätskan kokat in smakar ni av med salt och spiskummin efter tycke och smak

Single Post Navigation

Lämna en kommentar