En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Nyttiga ostkakan

Brukar ni som jag köpa Frödinges lättostkaka? Då kanske ni också irriterar er på att det är 10% socker i ostkakan? Jag har därför mixtrat fram min egen variant av lättostkaka.

Mina älskade Chiafrön smyger sig återigen in i min bakning! Chiafrön håller insulinnivån i kroppen på en bra stabil nivå, fröna har en unik kombination av lösliga och olösliga fibrer för att bromsa kroppens omvandling av stärkelse till socker. Chia kan hjälpa dig att förvandla din mat i konstant jämn energi snarare än en rad upp-och nedgångar i insulinet (blodsockret). Chia är en av naturens mest växtbaserade källor till komplett protein. Till sist är Chia rik på Omega 3 som är viktigt för hjärtat och kolesterolet.

Sedan har jag mixat sötmandel (med skal) grovt. Sötmandel med skal ger dig massor av antioxidanter och mycket och bra fetter.  Mandel är full med E-vitamin som fungerar som en kraftig antioxidant i vår kropp, du får även i dig Magnesium vilket många har brist på i sin kost. Utöver detta får du i dig folsyra, B1, B2, B3, B6, Kalcium, Järn, Kalium, Zink, Karoten (A-vit), Selen och Fosfor. En riktig multivitamintablett!

IMG_1095Ingredienser

  • 2 ägg
  • 2 msk Stevia strö
  • 1/4 msk Kokossocker
  • 1 dl Sötmandel
  • 1/4 dl Bovetemjöl
  • 1 1/2 dl Sojamjölk
  • 1 msk Chiafrön
  • 250 g Keso mini

Gör så här:

  1. Rör ihop ägg, stevia strö och kokossocker
  2. Lägg Chiafröna i mjölken
  3. Mixa mandeln grovt
  4. Häll i mandel, keso och bovetemjöl i smeten och vispa
  5. Häll till sist i mjölk +chiafrön och vispa
  6. Häll i en smord ugnsfast form
  7. Ställ in i mitten av ugnen 175 grader i 70 min

Single Post Navigation

Lämna en kommentar