En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Chokladdoppad lakritskola

Är du som jag svag för lakrits och chokladblandning? Då måste du prova den här kolan!!

Jag har som vanligt gjort en nyttigare variant av ett recept jag hittade i en julfolder på coop.

IMG_1228

  • 3 dl lättgrädde
  • 1 dl socker
  • 1 msk lakritspulver
  • 1 tsk steviapulver
  • 0,7 dl sirap
  • 1 msk margarin

Gör så här:

  1. Koka upp grädde, socker, stevia och sirap i en tjockbottnad kastrull, rör runt.
  2. Häll i lakritspulvret och rör ut eventuella klumpar med en visp
  3. Ställ in värmen på plattan så det kokar häftigt (men inte på max)
  4. Låt koka i ca 30 minuter tills du märker att kolan börjar tjockna.
  5. Rör i margarinet
  6. Häll upp kolasmeten i en brödform med bakplåtspapper (ca 7 x 30 cm) och ställ i kylen ca 40 min
  7. Smält chokladen i vattenbad
  8. Skär upp i små rutor ca 1,5×2 cm
  9. Doppa chokladen eller pensla chokladen på kolan med pensel och strö lite flingsalt på kolan innan chokladen stelnat – klart att servera/eller som jag, ge bort 🙂

Single Post Navigation

Lämna en kommentar