En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Mumsigt misslyckande – Falafel med tzatziki

Hmmm… Man måste ju ibland även tillkännage sina misslyckanden i köket. Men det man gör då är att vända det hela till något gott ändå 🙂

Jag skulle göra falafel men gjorde 2 misslyckanden:

  1. jag gjorde den i en mixer och inte med stavmixer/gaffel
  2. Jag hade i ägg

Så gör inte som jag gjorde.. (Jag skriver receptet utan ägg och utan mixer.) Även fast mina blev supergoda i smaken blev det lite suspekta pyramider istället för festliga bollar.

Jag gjorde bara några bollar och sen kom jag på idén att göra dem som grönsaksbiffar istället och tillsatte en riven morot. Nyttigt. Gott och lätt.

IMG_1386

  • 2 burkar avrunna kikärtor
  • 1 gul
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 1 tsk mald spiskummin
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 knapp tsk tahini
  • 1 msk hackad koriander (färsk)
  • 1 tsk malen koriander
  • 1 msk olja
  • salt & peppar
  • ströbröd

Tzatziki

  • 1/2 gurka
  • 1 dl lättfil
  • 2 msk lättkesella
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt&peppar

Gör så här:

  1. Mixa samtliga ingredienser med en stavmixer eller mosa med gaffel (jag gillar personligen när det är lite bitar i)
  2. smaka av med salt och peppar
  3. rulla till bollar och rulla i ströbröd
  4. stek på hög värme i olja
  5. Tzatzikin tillreder du genom att skala gurkan och ta bort kärnhuset, riv på rivjärn och pressa i en vitlök. Blanda i gurkblandningen i kesella och lättfil. Smaka av med salt och peppar.
  6. Servera med en sallad, yum yum!

 

Single Post Navigation

Lämna en kommentar