En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Håll i dina smaklökar, här kommer snabba fisken!

Jag hade exakt 15 minuter på mig innan mina gäster kom. Vad gör man då tänker ni? Beställer hämtmat? Icke. Man lagar denna enkla, smakrika och snabba fisk med asiatiska smaker. Jag kokade även broccoli och svängde ihop en sallad med avocado. Jag älskar blandningen med asiatisk smak och avocado.

IMG_13914 pers

  • 6 st Pangasusfiléer (eller annan vit fisk)
  • 1 röd chili
  • 1 purjolök
  • 300 g vitkål
  • 3-4 cm ingefära
  • Salt & peppar
  • 1 msk kokosolja
  • 1 tsk fisksås
  •  1 msk sesamolja
  • 1/2 lime
  • färsk koriander
  • jordnötter

Gör så här:

  1. Skär pangasusfiléerna i tärningar
  2. Skär purjolöken i 0,5 cm breda ringar och strimla vitkålen
  3. Hacka chili och ingefära
  4. Stek först lök, vitkål, chili och ingefära i kokosolja
  5. Tillsätt sedan fisken och fräs på hög värme under omrörning tills fisken blivit vit – ca 5 minuter
  6. Tillsätt sesamolja och fisksås. Smaka av med salt & peppar och limejuice från 1/2 lime
  7. Hacka jordnötter och koriander toppa din fisk med.

SIM-SALA-BIM!! Klart att njuta.

IMG_1397Jag gillar att blanda i VITKÅL i mina rätter. Vitkål är billigt, den har lång hållbarhet, den är god, den går att variera i massor, och den är väldigt nyttig. Vitkål innehåller framför allt de supernyttiga så kallade kålämnena, de svavelhaltiga glukosinolaterna, som sägs ha en cancerförebyggande effekt. Inte nog med det så innehåller vitkål massor av C-vitamin, folacin (som  vi behöver för att bilda nya röda blodkroppar), kalium (som bl.a bidrar till att sänka högt blodtryck) och sist men inte minst innehåller kålen järn, K-vitamin, mjuka fibrer och Selen.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar