En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Smala goda rödbetsbiffar med chèvre

Jag är galen i chèvre! Konstigt för i övrigt är jag inte alls mycket för franska ostar. Jag håller mig till min 5 % västanost. Men när det kommer till chèvre är det svårt att hålla mig borta..Sen är jag även ruskigt svag för rödbetor så ni förstår att det här är en farlig kombination för mig…

IMG_1472

  • 300 g lättkokta rödbetor
  • 1 potatis
  • 1 burk kikärtor
  • 1 rödlök
  • 1/2 purjolök
  • 1 ägg
  • 1/2 dl solroskärnor
  • salt och peppar
  • ½ msk smör/olja till stekning
  • ca 50 g mager chevre
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl lättkesella
  • torkad rosmarin
  • 1 tsk honung

Gör så här:

  1. Riv rotsaker och lök.
  2. Mixa kikärtorna med vitlöken och löken
  3. Blanda kikärtsröran och rödbetor med ägg och solroskärnor, smaka av med salt och peppar.
  4. Forma 6 biffar och stek på hög värme så att det blir en krispig skorpa innan du kan vända. Stek andra sidan lika knaprigt och drag därefter ned värmen och stek dem ca 5 min per sida.
  5. Lägg dem i en ugnsform och stek färdigt i ugnen i cirka 10 minuter.
  6. Mosa  chèvre och blanda med kesella, yoghurten och honung, smaka av med salt, peppar och honung. Servera med en sallad till rödbetsbiffarna.

Rödbetor har en mängd hälsofördelar. I rödbeta finns det en unik blandning av mineraler och fytokemikalier som gör att man blir mer motståndskraftig mot infektioner.Rödbetor har den egenskapen att den stimulerar immunförsvaret genom att förbättra cellventilationen och vävnadens syresättning. Även en ökad produktion av röda blodkroppar kan fås genom att äta rödbetor dagligen. Rödbetor kan även hjälpa till att stabilisera ph värdet i kroppen. När man har ett bra pH (syra-bas-balans) i kroppen så får bakterier inte lika lätt att frodas. Så, ät mer rödbetor gott folk!

Single Post Navigation

Lämna en kommentar