En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Inte så nyttiga (men ack så goda), POLLYCUPCAKES med cream cheese frosting

Som sagt är den här bloggen en 80/20 blogg. 80 % nyttigt, 20 % onyttigt. När jag ändå var i bakartagen idag bakade jag inte endast ett vansinnigt gott och nyttigt keso-bröd, utan jag passade på att även baka dessa toppengoda bakverk! Jag har alltid älskat Polly och de är inte bara goda att njuta som de är, utan även perfekta att baka med! Pröva själva! De smälter och blir klibbigt kletigt mumsiga och höjer vilket bakverk som helst till skyarna.

Jag gillar inte när cupcakes blir torra och fastnar i gomen. Jag tycker de ska vara kletiga, lite som en kladdkaka, i mitten och fluffig frosting på toppen.Dessa blev PERFEKTA!

IMG_1518

  • 100 g smör
  • 2 st ägg
  • 1.5 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl sojamjölk
  • 1 st citron, skalet
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 dl vetegroddar
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1 dl lättfil
  • 1/2 dl Mascarpone (kan uteslutas)
  • 0,7 dl kakao
  • polly
  • minimarschmellow

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 180 grader
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
  3. Smält smöret i micro eller på spisen och rör ner smält smör, mjölk, mascarponeost och rivet citronskal.
  4. Blanda mjöl, vetegroddar, bakpulver och salt och rör ner i muffinssmeten. Tillsätt filmjölk och till sist kakao.
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt (så håller de ihop bättre och får mycket finare form!).
  6. Ploppa i 2-3 st Polly i varje muffin
  7. Grädda i mitten av ugnen cirka 3 minuter. Tag ut plåten och ploppa sedan i några minimarschmellow i varje muffin.
  8. Grädda ytterligare 7-10 minuter. Jag gillar när muffins inte är helt torra inuti men det är en smaksak. 7-8 minuter för kladdigare muffin.

FROSTING

Dessa muffins är damn good som dom är. Men vill du kalasa till det så kan du göra det med denna cream cheese frosting.

  • 60 g mjukt smör
  • 3,5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk färskpressad citron, saften
  • 100 g Philadelphiaost (5%)
  • Några droppar valfri karamellfärg
  1. Vispa ihop ovan med elvisp.
  2. Fyll spritspåse och spritsa dina KALLA muffins (ej varma, då smälter frostingen)
  3. Du kan även bre på frosting med sked men det blir finare med en sprits 🙂

IMG_1528

så här ser muffinsen ut i genomskärning. Man ser inte riktigt nivån av kletighet, men jag lovar att den inte var torr i alla fall.. 

Single Post Navigation

En tanke på “Inte så nyttiga (men ack så goda), POLLYCUPCAKES med cream cheese frosting

  1. Cecilia skrev den :

    Låter ju helt galet gott!! Mums!

Lämna en kommentar