En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Nyttigt kesobröd

Jag testade ett nytt brödbak idag och det blev riktigt lyckat. Snabbt gick det att laga och det blev fluffigare än jag först trott.

IMG_1525

  • 3 ägg
  • 1,2 dl keso mini
  • Knappt 1 dl bovetemjöl
  • 2-3 msk physsiliumfrö
  • 1dl kruskakli
  • 3 tsk bakpulver
  • 1-2 nypor salt
  • 1/2 dl solrosfrö
  • vallmofrö till topping

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienserna
  3. Mixa ägg och keso med stavmixer (då slipper man kesoklumpar).
  4. Klutta ut degen på bakpappersklädd plåt i runda kakor ca 7 cm i diameter (dessa flyter ut så kan med fördel vara lite höga).
  5. Strö vallmofrön på.
  6. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Skär sedan i bitar.

IMG_1527

Jag åt mina mackor med min 5% västanost, paprika och purjolök. Jättegott!

 

Single Post Navigation

2 tankar om “Nyttigt kesobröd

  1. Pingback: Inte så nyttiga (men ack så goda), POLLYCUPCAKES med cream cheese frosting « En smak av livet

  2. Pingback: Kesobröd | En smak av livet

Lämna en kommentar