En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Amerikanska pannkakor

Jag brukar vanligtvis göra mina nyttiga våfflor när jag ställer till med brunch. Men eftersom att internationella pannkaksdagen föll i glömska på grund av semmeldagen ville jag hylla den lilla rackaren idag! Det blev inte mina vanliga pannkakor, utan en amerikansk fluffig variant.

Ingen brunch utan dessa mumsbitar!

IMG_1563

  • 1,2 dl grahamsmjöl
  • 1,2 dl krusakli
  • 2 tsk bakpulver
  • 12 tsk salt
  • 1 msk strösocker
  • 1 st ägg
  • 12 dl lättfil
  • 2 msk smält smör
  • 1/2 dl frysta blåbär
  • 1/2 banan

Karamelliserade mandlar

1 dl mandlar
0,7 dl socker
0,7 dl vatten

Gör så här:

  1. Blanda de torra ingredienserna i en skål.
  2. Tillsätt ägg, filmjölk och vispa samman.
  3. Tillsätt frysta blåbär
  4. Klicka ut ca 1,5 msk smet i pannan och stek ca 7 cm stora pannkakor på medelvärme i smör  i en stekpanna. När det börjar bildas bubblor på ovansidan är det dags att vända pannkakan. Servera med skivad banan och blåbär.
  5. MANDLAR: 
  6. Strö socker i en het stekpanna, låt sockret smälta tills det blir gyllenbrunt.
  7. Tillsätt nötterna och rör runt. Avsluta med att hälla över vatten och rör runt.
  8. Servera pannkakorna på en tallrik och toppa med karamelliserade valnötter, skivad banan, jordgubbar en liten klick lättgrädde och flytande honung.

IMG_1565

 

Single Post Navigation

En tanke på “Amerikanska pannkakor

  1. Pingback: Brunch time « En smak av livet

Lämna en kommentar