En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Chokladig proteingröt

Ja ni hörde rätt… CHOKLADGRÖT… Nu har hon tappat det helt, tänker ni säkert. Men icke. Jag må vara chokladfantast ut i fingerspetsarna, men det här är faktiskt för gott för att inte dela med mig av till er. Detta är ett perfekt mellanmål eller kvällsmål före eller efter träning.

IMG_1636För att bygga muskler är det rekommenderat att man ska 2 gram protein/kilo kroppsvikt. Det är rätt mycket när man tänker efter. Kött innehåller i regel 20-25 g protein/100 gram, kesella 13g/100gr, tonfisk 25g/100g, gröna linser 24g/100gr. Väger du 50 kg ska du äta 100g protein=400 g kött på en dag. Det är rätt mastigt 🙂 Vill du dessutom minska på kärlekshantagen rekommenderas du äta något mindre kalorier än rekommenderade 2000 kcal. Därför försöker jag ofta lura ner en äggvita eller två i mina smoothies, gröten eller chokladbollar. Det gör inget för smaken eller kalorierna, men däremot tillsätter du ca 3,5 gram extra protein per äggvita..

2 port.

  • 1 dl fiberberikade havregryn
  • 1/2 dl linfrö (helt)
  • 2 msk kakao
  • 2 msk sojaproteinpulver (kan uteslutas)
  • 1 msk kokosflingor
  • 1-2 krm bakpulver
  • 1 mosad banan
  • 1 äggvita
  • 2 msk sojamjölk light
  • 1 dl hallon (till servering)
  • mixad keso mini (till servering)

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda ihop alla ingredienser
  3. Häll upp i 2 stycken ugnsfasta små formar (gärna som mina fina hjärtformar)
  4. Grädda i 15-20 minuter, ta ut och låt svalna något och toppa sedan med kokos, hallon och mixad keso.

IMG_1638

 

Single Post Navigation

Lämna en kommentar