En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Lax med lime, soja och rostade sesamfrön

Min bästa vän kom på middag i fredags och hade promt önskat att hon ville ha den här laxen med chokladmousse till efterrätt. Därför gjorde jag en liten variant av laxen som även denna blev supergod och jag påminns om hur mycket jag älskar lax! Idag rostade jag sesamfröna i het panna, det är klart mycket godare!

IMG_1665

2 port

  • 3 st laxfiléer
  • 1 msk sesamolja
  • 1 tsk fisksås
  • 3 msk vitvinsvinäger
  • 3 msk mrs cheng’s soja
  • 1 lime
  • 1/2 rödchili
  • 3 cm ingefära
  • 3 msk sesamfrön
  1. Rör ihop sesamolja, fisksås, vinäger, lime och soja. Ha i hackad chili och ingefära och marinera fisken i detta ca 20-30 minuter
  2. Stek laxen på hög värme på bägge sidor, sänk sedan temperaturen och låt steka klart. Strössla på rostade sesamfrön när laxen är klar.
  3. Till laxen gjorde jag en asiatisk sallad på riven morot, vitkål och avokado med en het dressing.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar