En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Snart påsk. Österlentips

IMG_1510Jag älskar alla former av högtider. Det innebär lediga dagar, sovmorgon, kvalitetstid med nära och kära, pyssel, mycket matlagning, långa fikastunder, mumsig mat och smaskiga bakverk. Vi firar alltid påsk på Österlen. För er som inte varit på Österlen tidigare kan jag varmt rekommendera det! Det kallas för Sveriges Provence och det är himmelriket för mat- och konstfantaster. På Österlen är alla råvaror prima. Man köper grönsaker och ägg hos den lokala bonden och äggen är fortfarande varma från hönans gump. Det är självservice i ladan och man får själv plocka säsongens skörd av mangold, rödbetor, österlensparris, morötter, potatis, vitlök och lök och man betalar i ett litet plåtskrin där växelkassan ligger helt öppet.

Jag har redan börjat dagdrömma om nya idéer och recept som jag ska testa under påsken.

Här är ett litet axplock av vad jag känner för att tillaga:

  • Lammstek med potatis och chèvepuffar
  • Inkokt lax med äppelsås och grön sparris
  • Västerbottenvåffla med löjrom, rödlök och gräddfil
  • Fryst daimtårta
  • Grön nässelsoppa med ägghalva
  • Chokladcheesecake med passionsfrukt
  • Vit chokladmousse med physaliskompott
  • Ägg och räkröra med pepparrot

Sen får vi se vad övriga familjemedlemmar känner för att laga… Blir nog en del förändringar i min påskmeny, men det får ni se 🙂

Under påsken går konstrundan av stapeln på Österlen. Då vallfärdar Nordens alla konstnärer, kända som okända och stora som små till Sveriges sydöstra spets och varenda stuga förvandlas till ett galleri. Det är inte bara konst som man kan fynda, utan Österlen svämmar även över av diverse loppmarknader där unika objekt finns att finna.. Mina personliga favoriter är Gröna Ladan, Lundins Lada och suckarnas gång i Simrishamn. Vill du läsa mer om vad Österlen har att erbjuda kan du läsa här. Men för guds skull, glöm inte att besöka den kritvita stranden och äppelstaden Kivik med kungagraven och dess musteri.

DSC03829DSC03863

Single Post Navigation

Lämna en kommentar