En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Vegetarisk omelett med heta nötter

Omelett är en underskattad maträtt som lätt glöms bort. Idag tog jag vad jag hade i kylskåpet (det var inte mycket vill jag lova :)) Och svängde ihop denna mumsiga vegitariska omeletten när vännerna Cissi och Andrea kom över på spontanmiddag.

Snabbt, nyttigt och gott har blivit som ledord för min matlagning nowadays…

Det här behöver du till 3 pers:

  • 3 ägg
  • 2 äggvitor
  • 2 dl lättmjölk
  • 2 morötter
  • 1 rödlök
  • en knippe färsk basilika
  • en knippe färsk oregano
  • riven 5% västanost eller annan fettsnål ost

Gör så här:

  1. Skala och hyvla morötterna och löken i tunna skivor
  2. Vispa samman ägg och mjölk, krydda med salt och peppar. Ha i lök och morötter och vispa runt
  3. Värm upp en panna med en klick smör och häll i omelettsmeten
  4. Sänk värmen till ungefär hälften (så det inte riskerar att brännas i botten)
  5. Låt ligga i ca 7 min, strö därefter på rikligt med färsk basilika och färsk oregano. Sänk värmen igen och ha den på låg temperatur i ca 7 min (den ska nu ha stelnat på toppen)
  6. Strössla till sist över lite riven ost.
  7. klart att servera med en härlig sallad!

Tips: Jag toppade med lite heta nötter och frön, det blev kanongott! Receptet hittar du här

  • IMG_1983

Single Post Navigation

Lämna en kommentar