En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Enkel chokladmousse med en hint av lakrits och kanderade lakritsmandlar

Jag tycker det är väldigt roligt att exeprimentera i köket och testa nyheter och oväntade kombinationer. Min pappa älskar lakrits så farsdag till ära gjorde jag en enkel chokladmousse med hintar av lakrits. Den var riktigt mumsig men nästa gång ska jag nog använda mer mörk choklad då lakritsen var lite väl framträdande för min smak… Så ett tips kan vara att använda 100 g mörk choklad istället för 70 g.

IMG_2136

Det här behöver du:

  • 180 g marabou black
  • 70 g mörk choklad (70% kakao)
  • 2 dl lättgrädde (20%)
  • 2 tsk socker
  • 3 äggulor
  1. Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad (eller i micron)
  2. Vispa grädde och socker tills det blir hårt och fluffigt
  3. Blanda i en äggula i taget i chokladsmeten
  4. vänd sedan ner grädden i chokladen och rör runt
  5. Låt stå svalt tills servering då du toppar med hallon och kanderade lakritsmandlar

Lakritsmandlar

  • 2 msk ljus sirap
  • 1 msk socker
  • 1/2 msk lakritspulver
  • 100 g sötmandel
  1. Häll upp sirap, socker och lakritspulver i en panna och låt det smälta ihop och puttra några minuter
  2.  tillsätt mandel och stek på hög värme under omrörning i ca 5 min. Passa så det inte bränner vid!

Single Post Navigation

Lämna en kommentar