En smak av livet

Mat. Hälsa. Träning. Resor. Hit och dit och så vidare…

Kladdig Kladdkaka med färskost

Igår var det fredag och vi hade middag för några vänner hemma, jag kände för att lyxa till det lite nu när jag varit så nyttig och jag lagade en underbart kladdig kladdkaka som jag såg reklam för i veckan, en kladdkaka med färskostswirl! Jag var såklart tvungen att testa det och göra min egen variant av den, det blev kanongott! Färskosten gör kakan både saftig och lite syrlig, det är lite som en blandning mellan cheesecake och kladdkaka! Testa du med! Jag kan tipsa om att den är allra godast dag 2. Jag gjorde den igår och idag är den om möjligt ÄNNU godare!!

IMG_2464_1024Det här behöver du:

  • 130 g Smör
  • 1 dl Kakao
  • 3 ägg
  • 2 dl färskost naturell (eller philadelhia light)
  • 2 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 100 g segt chokladgodis, t ex Polly

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Smörj en form med löstagbar kant, ströa med socker och kokosflingor (eller ströbröd).
  3. Smält smöret och rör ner kakao.
  4. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop gulan med färskosten.
  5. Vispa ihop sockret med äggvitan, vispa ner chokladen.
  6. Vänd ner mjöl och hälften av godiset.
  7. Häll chokladsmeten i formen. Klicka i färskosten och rör runt så att det blir ett mönster i kakan.Strö över resten av godiset.
  8. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min, den ska vara lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna.
  9. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar